۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

تاریخچه HTML


HTML توسط Tim Berners-Lee در خلال دهه 90 ميلادی همراه با گسترش وب، شکوفا شد. اين زبان توسط مرورگر Mosaic معروفيت خاصی پيدا کرد. در آن زمان HTML در چند مدل منتشر می شد که آن بستگی داشت به سازنده فايل و انجمنهايی که در زمينه وب فعاليت داشتند.

در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 گسترش يافت و بلافاصله در همان سال HTML 3.0 منتشر شد، ولی استقبالی از آن نشد. در سال 1996 انجمن W3C شروع به فعاليت بر روی نسخه اين زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانويه 1997 انتشار HTML 3.02 بود.
اين نسخه توانست رضايت اکثريت را جلب کند چون هماهنگی بيشتری با مرورگرهای مختلف در سيستمهای عامل متفاوت داشت. در تمام نسخه های اين زبان ، سعی بر اين شده بود تا نظر کسانی که در زمينه وب سرمايه گذاری کرده بودند جلب شود و برنامه های توليد شده برای وب بتوانند مدت طولانی تری قابل استفاده باشند. به همين منظور HTML برای اهداف گسترده تری ، در وب توسعه يافت تا در کليه سيستمهای اطلاع رسانی و الکترونيکی کوچک و بزرگ با بکار بردن گرافيک و رنگها، قابليت بهره برداری بيشتری داشته باشد.

در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد و در همين بين شرکتهای توليد کننده مرورگر وب يکسری مشخصات منحصر بخود را به اين نسخه اضافه کردند که قابل اجرا در مرورگرهای ديگر نبود. بعضی از اين تغييرات در W3C مورد تاييد قرار گرفت اما بعضی ديگر نه. با تغييرات HTML مرورگرها مجبور به تغيير شدند تا با تحولات جديد سازگار شوند.

در تاريخ 24 آوريل 1998 در اين نسخه تجديد نظر شد و حاصل آن پيدايش HTML 4.01 بود که با کمی تغيير و رفع يکسری مشکلات، در W3C برسميت شناخته شد و اين انجمن استفاده از آنرا به توسعه دهندگان و طراحان وب ، توصيه کرد.

بطور کل مجموعه HTML 4 با قابليت استفاده از embeded objects, frames, scripting, style sheets و با کارآيی بالاتر جدولها و فرمها به وب معرفی شد، همچنين در اين نسخه توجه زيادی به افراد با توانايی کم شده بود تا اين افراد هم بتوانند از محيط وب استفاده کنند.
اما مهمترين قدمی که در اين نسخه برداشته شد، پشتيبانی HTML از زبانهايی بود که از راست به چپ نوشته ميشدند مانند زبان فارسی، که در اين نسخه با پذيرفتن استاندارد ISO 10646 به هدف بزرگ بين المللی شدن اين زبان نزديک شدند تا همه مردم دنيا در هر کجا و با هر زبانی بتوانند اسناد HTML را منتقل کنند.

HTML 4.01 تفاوت کمی با نسخه اصلی خود يعنی 4.0 دارد اما در عوض هماهنگی بيشتری با نسل جديد زبان وب يعنی XHTML و نسل بعدی يعنی XML دارد. در اصل XHTML اساس و مقدمه XML است که برای هماهنگی و سازگاری HTML با XML منتشر شده است.

استاندارد W3C چیست؟

W3C یا کنسرسیوم شبکه جان گستر وب، مجمعی متشکل از 400 شرکت و سازمان است که در مورد استاندارد ها و فناوری های وب، تشریک مساعی دارند.
استاندارد W3C، از سوی سازمان W3C به صفحاتی داده میشود که قوانین مشخصی را رعایت کنند. با رعایت این ضوابط، اینگونه صفحات در اکثر بروزر های معمول دنیا قابل خواندن، بدون مشکل خواهند بود.


منبع:microrayaneh.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر